Laglottens storlek

Min man och jag har båda 2 barn från tidigare äktenskap. Vi har ett testamente som förordar att den av oss som överlever den andre skall med fri förfoganderätt erhålla all den avlidnes kvarlåtenskap. I testamentet uttrycker vi också att efter bådas vår bortgång skall den då befintliga kvarlåtenskapen med full äganderätt tillfalla och lika fördelas mellan samtliga våra barn, så att var och en erhåller lika stor lott från oss var och således ärver som om de var våra gemensamma bröstarvingar. I avlidet barns ställe träder hans bröstarvingar. För det fall någon bröstarvinge vid den först avlidnes bortgång begärt och utfått laglott, mot den efterlevandes vilja, skall han dock ej erhålla något arv ytterligare, utan kvarlåtenskapen fördelas mellan de som ej begärt laglott. --------------------------------------------------------------------------- Min man och jag är oeniga om hur stor laglotten är. Jag tror att barnen till den först avlidne vardera har 1/8-del av hela vår gemensamma kvarlåtenskap att fordra. Min man tror att de bara har rätt till 1/16-del var. Snälla, hjälp oss att lösa tvisten ! Tacksam för svar !

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Laglotten uppgår till hälften av den arvslott som bröstarvingen skulle fått enligt lag (7 kap 1 § ärvdabalken). Dina bröstarvingar skulle fått ärva 1/2 var av kvarlåtenskapen efter dig om något testamente inte fanns och deras laglott blir därför 1/4. Vad som räknas som kvarlåtenskap måste dock avgöras efter det att en bodelning mellan makar har skett. Dvs. efter det att en bodelning gjorts där dina och din makes tillgångar delats och där ni erhåller 1/2 var av allt giftorättsgods som ingår i bodelningen. Eftersom makes skulder räknas av innan egendomen delas är det inte säkert att varje make får 1/2 av allt ni äger. Om någonting utgör enskild egendom och därmed inte ska ingå i bodelningen kan det också påverka storleken på kvarlåtenskapen. Det är därför enklare att säga att dina bröstarvingars laglott är 1/4 av kvarlåtenskapen efter dig och din mans bröstarvingars laglott är 1/4 av kvarlåtenskapen efter honom.

Men är det som så att ni inte har någon enskild egendom och att ni har lika mycket skulder så kan man också uttrycka det som att varje barn har rätt till en laglott som uppgår till 1/8 av er gemensamma kvarlåtenskap.

Juridiskt sett blir det dock inte korrekt att uttrycka sig så eftersom dina bröstarvingar enligt lag har rätt till sin laglott med 1/4 av din kvarlåtenskap och din makes bröstarvingar 1/4 av hans.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare