Laglotten utgör hälften av arvslotten

Hej,

Hur mycket av ens arvslott går ej att testamentera bort? Eller kan man som bröstarvinge gå arvslös ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om arv återfinns i ärvdabalken; nedan ÄB, se här.

Hälften av bröstarvinges arvslott går inte att testamentera bort eftersom att denne hälft är den sk. laglotten, se 7 kap. 1 § ÄB. Det finns åtskilliga regler i ÄB som är avsedda att skydda bröstarvingars laglott. Exempelvis kan 7 kap 3 och 4 §§ ÄB nämnas. En bröstarvinge kan inte gå arvslös om denne utnyttjar sina rättigheter enligt ÄB. Ett testamente som kränker en laglott kan jämkas för utfående av laglott etc. Däremot kan ju en bröstarvinge gå arvslös om föräldern gör slut på sin egendom.

Nej, en bröstarvinge ska inte gå arvslös.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare