Laglott vid testamente

Hej! En av våra anställda undrar över ett testamente så nu hjälper jag honom att försöka reda ut detta: Båda hans föräldrar har avlidit i år. Han har ett syskon. Han har nu visat oss ett testamente skrivit 2010 där det står att föräldrarna skänker sin bostadsrätt till brodern. Vår anställde ska inte ha annat än att slippa betala sina skulder till föräldrarna på ca 200000:- (inga skuldebrev finns, bostadsrätten är värd ca2 miljoner, ej belånad.) Det framgår också att föräldrarna "härmed vill framföra sin tacksamhet för all hjälp"brodern gett sina föräldrar. Testamentet är bevittnat av en juridikbyrå... Kan detta verkligen vara lagligt? Att helt utesluta ena sonen? Ha det gott!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När det kommer till testamenten och barn (sk bröstarvingar) till den avlidne gäller lite speciella regler. Bröstarvingarna har alltid rätt att få ut sin sk laglott ifrån den avlidne förälderns dödsbo, även om det finns ett testamente som säger annat. En laglott utgör hälften av det som skulle varit berättigad till om testamentet inte funnits. Om det är två barn har dessa som huvudregel rätt till hälften var - 50/50. Denna del kallas en arvslott. Laglotten utgör alltså hälften av denna - alltså 25 % av boet enligt exemplet ovan.

Er anställde borde därför begära att testamentet ska jämkas till hans/hennes fördel med stöd av reglerna i Ärvdabalken 7 kap, 3 § för att få ut sin laglott (se: https://lagen.nu/1958:637#K7P3S1).

Robin HenningsonRådgivare