Laglott vid barn inom äktenskap

Min pappa har dött och vi har just genomfört en bouppteckning. Jag är enda barnet till mina föräldrar. Som jag förstår så sitter mamma kvar med hela kvarlåtenskapen. Men finns det något sätt där jag kan få ut min laglott medans hon lever.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag beklaga borgtången.

Om jag förstår din fråga rätt så är du gemensamt barn inom äktenskapet och att detta bestod fram tills din fars bortgång. Då gäller makes arvsrätt före laglotten och du kan alltså inte få ut laglotten medan din mor är kvar i livet. Din mor förvaltar arvet med så kallad "fri förfoganderätt" vilket gör att hon kan konsumera (spendera) arvet på vad hon önskar, men kan inte testamentera bort det från dig.

Ett undantag från detta hade varit om din far skrivit ett testamente som säger annat eller om de var påväg att skilja sig när han gick bort. Annars är det huvudregeln som gäller.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare