Laglott och särkullbarn

Jag och min man är gifta, han har två barn från ett tidigare äktenskap men vi har inte några gemensamma barn. Vem ärver min man om han går bort före mig? Delas arvet lika mellan mig och barnen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förutsätter i mitt svar att det inte finns något testamente som reglerar något annat än huvudreglerna.

OBS denna fråga var tidigare felbesvarad och är nu uppdaterad

Det stämmer att när en make/maka med särkullbarn går bort får särkullbarnen ut sin arvslott direkt. Laglotten utgör hälften av din makes tillgångar efter bodelning och när det läggs samman med resterande hälft, benämns det som arvslott. Det överskjutande beloppet från laglotten kan testamenteras fritt av arvlåtaren.

Det betyder att om ni exempelvis har 120 kronor nu i giftorättsgods, görs först en bodelning i vilken ni delar boet lika, 60 vardera (med undantag för eventuell enskild egendom), av detta är laglotten totalt 30 kronor och barnen har då oavsett rätt till 15 kronor vardera direkt vid sin fars bortgång. Resterande belopp är som sägs ovan disponibelt, men om inget testamenterats av barnens far, ärver barnen även denna del.

Hoppas du fått svar på din fråga! Vill du ha hjälp att formulera ett testamente kan du kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare