Laglott och jämkning av testamente

Hej! Min far har avlidit. Jag undrar om arvet, detta är lite komplicerat. Jag har en "helbror", och en halvbror. Min far har alltså gift om sig och har ett barn i sitt "nya" förhållande. Han har testamenterat allt till sin nuvarande fru. Men om jag har förstått rätt kan han inte testamentera bort den s k laglotten. Eller? Hur stor är laglotten?

Lawline svarar

Hej,

Du har rätt till din laglott, men du måste aktivt kräva den för att kunna få ut den. Om du inte gör det så kommer testamentet att gälla.

 Arvsfrågor regleras i ärvdabalken (1958:637). Lagtexten hittar du t ex https://lagen.nu/1958:637#K7.

Enligt 7 kap. 1 § ärvdabalken är laglotten "hälften av den arvslott, som enligt lag tillkommer" dig. Storleken på din laglott är med andra ord 50 % av vad du skulle få ärva om det inte hade skrivits något testamente.

Reglerna om s k jämkning av laglott finns i 7 kap. 3 § ärvdabalken. För att kunna kräva ut din laglott måste du begära laglottsjämkning inom sex månader efter det att du delgivits testamentet. Det görs enklast genom att du informerar din pappas änka om att du gör anspråk på din laglott, men du kan också väcka talan mot henne i domstol.

 Du och din helbror kan enligt 3 kap. 1 § kräva ut er laglott direkt. (Er halvbror kan däremot inte göra det förrän båda hans föräldrar har avlidit.)

 Mitt råd till dig är att du bör göra anspråk på din laglott så snart som möjligt. Du har rätt till laglotten, men om du kräver ut den för sent så förlorar du tyvärr den rätten.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare