Laglott och fördelning utefter testamente

Hej Vi är två systrar. Jag har två barn men min syster har inga barn. Min pappa har avlidit tidigare. Mamma har nu skrivit ett testamente där hon vill att vi, två döttrar samt hennes barnbarn, ska dela lika på hennes kvarlåtenskap. Innebär detta att vi bröstarvingar först kommer att få vår laglott och sedan delar vi resterande på fyra delar eller delar vi helt enkelt på fyra personer eller vad kommer det att innebära? Om mamma i stället testamenterar allt till mina barn, blir då vi systrar helt arvlösa? Kan man bli det?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Av frågan framgår inte om det finns fler syskon utöver ni två systrar? Svaret utgår från att ni två är de enda bröstarvingarna.

Om din mamma dör utan testamente ärver du och din syster med 50% (1/2) var, den s.k. arvslotten i 2 kap. 1 § 2 st. i Ärvdabalken (ÄB).

Om din mamma skriver ett testamente där hon vill att ni två systrar samt två barnbarn ska dela lika på hennes kvarlåtenskap så innebär det att hon har testamenterat bort 50% av sin kvarlåtenskap till de aktuella barnbarnen. Din mammas rätt att testamentera bort sin kvarlåtenskap begränsas av den s.k. laglotten (se 7 kap. 1 § i ÄB) och som är hälften av arvslotten. Laglotten för var och en av er syskon är alltså hälften av 50%, dvs 1/4 eller 25%.

Så din mamma kan fritt testamentera bort 50% av sina tillgångar (de andra 50% är din och din systers laglott). I ditt exempel där din mamma vill att kvarlåtenskapen ska delas lika, så delas alltså arvet på fyra, och du, din syster och respektive barnbarn får 25% vardera.

Om din mamma skulle testamentera bort hela sin kvarlåtenskap till barnbarnen så kränker hon din och din systers laglott. I ett sådant fall kan ni begära jämkning av testamentet enligt 7 kap. 3 § i ÄB. Observera att om ni i en sådan situation inte begär jämkning kommer dödsboet att skiftas utefter testamentet.

Du och din syster blir inte arvslösa, ni har alltid rätt att få ut er laglott om ni vill (begär) det!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare