Laglott och återbäring av gåva

Min far skrev över 75% av sitt hus och lagfart på sin hustru (huset är värt ca 6 miljoner) och det är hustrun som har haft hand om ekonomin. Hans fru har antagligen rensat min fars konto då han varit sjuk i ryggärgs-cancer i ca 13 år och åkt in o ut på sjukhus sista året. Far skrev ett testamente för ca 20 år sedan ( har inte fått läst testamentet själv utan hans fru har läst det över telefon, vet ej vem som bevittnat testamentet). Vad har jag för rättigheter? Hörde av någon att man inte kan skriva över så mycket, utan att jag kan hänvisa till någon arvsbalk och åberopa att jag skall få ut restrerande arv när hon dör eller säljer huset?

2. Jag ägde en husvagn som blev förskingrad av ett företag som skulle sälja den för mig, han som förskingrade fick fängelse men har inga pengar. Jag hade husvagnen försäkrad den dagen brottet begicks. Kan jag kräva av mitt försäkringsbolag pengar för stöld?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dit till Lawline med din fråga!

Du har alltså två frågor. Jag kommer behandla dem separat.

1. Fråga om arv

Den första aktualiseras av att din far har gett sin hustru 75% av en fastighet och tillåtit henne att sköta hans ekonomi varpå hon tömt hans konto, jag antar att hon tömt det till sitt konto. Hon hävdar dessutom att det finns ett testamente efter honom.

Testamentet

När det gäller testamenten måste de, precis som du påpekar, bevittnas av två personer enligt ärvdabalken (1958:637), ÄB, 10 kap 1 §. Om två personer inte undertecknat som vittnen är inte testamentet giltigt. Eftersom det inte framgår om det är bevittnat eller inte kommer jag utgå från att det är giltigt i resten av svaret.

Laglott

Ett testamente är det sätt en person kan välja vad som händer med dennes egendom efter att den går bort. Huvudregeln är att testamentet gäller, man ska få fördela det man lämnar efter sig på det sätt man önskar.

För att skydda bröstarvingar (barn) finns dock en laglott stadgad i ÄB 7 kap. Sammanfattat kan man säga att du har rätt till halva din arvslott oavsett testamentet. Arvslotten beror på om du har syskon, men är du det enda barnet är arvslotten hela din fars förmögenhet, och laglotten alltså halva förmögenheten. Bestämmelsen om laglott har alltså företräde framför testamentet och innebär att du har rätt att ärva minst hälften av det din far lämnar efter sig.

Gåvan

Återigen är huvudregeln att man får fördela det man äger som man önskar, en gåva är alltså giltig oavsett vad som händer efter gåvogivandet. Det finns dock vissa fall där gåvor går tillbaka, ett av dessa kan vara vid dödsfall.

Enligt ÄB 7 kap 4 § kan gåvor återbäras (gå tillbaka, i praktiken vara ogiltiga) om de är att likställa med testamente. Oftast avses situationen där en person nära innan den går bort ger bort egendom men på ett sätt som i praktiken inte åstadkommer någon förändring innan bortgången. Då jag inte vet något om omständigheterna för gåvan kan jag inte uttala mig om huruvida gåvan uppfyller de villkor som ställs för att den ska återbäras.

Resultatet av en eventuell återvinning skulle bli att bouppteckningen omfattade hela fastigheten, vilket i praktiken skulle ge dig halva fastigheten (eller motsvarande värde i pengar) som laglott.

Vad du kan göra

Innan bodelningen finns det inte så mycket du kan göra rent juridiskt. Jag förutsätter att det inte är aktuellt att be din far justera testamentet, vilket annars är ett alternativ. Vid bodelningen kan Lawline hjälpa dig om du vill väcka talan.

Den som vill aktualisera ett testamente (hustrun) måste åberopa det, varpå du kan väcka en klandertalan i domstol inom sex månader (ÄB 14 kap 4 och 5 §§).

För att gåvan ska återbäras måste du väcka talan om det inom ett år efter bouppteckningen (ÄB 7 kap 4 §).

2. Försäkringen

Försäkringar täcker vanligen inte förskingring utan så kallade frånhändandebrott, vilket betyder att man ska ha blivit av med egendomen genom att någon tagit den. Utan att se försäkringsvillkoren kan jag dock inte uttala mig definitivt om detta. Vi kan diskutera det vidare per telefon eftersom du valt telefonuppföljning.

Uppföljning

Du har valt 30 minuters telefonuppföljning. Jag föreslår att jag ringer på fredag (21/1) kl 10.15. Jag ringer från dolt nummer. Om du har någon följdfråga eller om tiden inte passar nås jag på vidar.wicklund@lawline.se.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vidar WicklundRådgivare