Lagligt att ta emot pengar - för att dra tillbaka sin överklagan?

Hej!

Är det lagligt för mig att ta emot en summa pengar från ett

byggföretag, för att jag ska dra tillbaka min överklagan till

länstyrelsen?

Med vänlig hälsning

Katarina

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte tillräckligt mycket omständigheter av frågan för att jag ska kunna ge dig ett korrekt svar. Däremot tolkar jag det som att du tar emot pengarna som privatperson, och därför är det lagligt.

Skulle det vara så att du arbetar i länstyrelsen (arbetstagare) och tar emot en otillbörlig förmån för utövningen av anställningen eller uppdraget döms för tagande av muta till böter eller fängelse i högst två år. Och den som lämnar sådan otillbörlig förmån döms för givande av muta till böter eller fängelse i högst två år. Detta regleras i 10 kap. 5 a § BrB.

Om du har fler frågor så är du varmt välkommen att återvända till oss på Lawline,

Vänligen,

Sonja NajimRådgivare