Lagligt att lägga upp annans selfie på socialt medium?

Min kompis la upp en bild, en selfie, på sin privata instagram, där han skrev citatet ''metoo''. Efter några timmar så såg han att en person hade lagt upp hans bild på sin twitter, kan säga att hon stöder feminism och tog hans bild så skrev hon en text till bilden, ''älskar min umgängeskrets''. är det lagligt att ta en bild så? eller är det upp till instagrams policys? För min kompis vill att hon ska ta ner bilden.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Precis som du antyder är det upp till företagen vad som ska gälla i situationen du nämner. De stora sociala medieföretagen såsom Twitter och Facebook (som äger Instagram) tenderar att frånta användarna deras rättigheter till bilderna. Alltså är det tillåtet för tjejen att dela din kompis bild på Twitter utan hans medgivande, så länge hon inte bryter mot ett brott genom att t.ex. förtala eller sprida känsliga uppgifter. Av din beskrivning att döma är detta inte fallet, eftersom din vän själv delade bilden med allmänheten.

En mer ingående analys måste utgå ifrån amerikansk rätt eftersom både Twitter och Facebook är amerikanska företag men det är som sagt deras användarvillkor som sätter den inre gränsen för vad som är tillåtet.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare