FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/06/2013

Lagligt att dela trådlöst internet?

Innebär det någon risk för mig att dela mitt internet trådlöst till övriga i vårt kollektiv (det måste väl vara lagligt med öppet nätverk?) Blir jag per automatik då skyldig om någon gör något olagligt? Hur fungerar bevisbördan för mig i ett sånt läge att bevisa att jag är oskyldig (utåt ser det väl ut som att det är jag?)

Lawline svarar

Hej!

Det är inte olagligt att ha ett öppet nätverk. Det är emellertid förenat med en del risker. Om någon i ditt kollektiv skulle begå en brottslig gärning via Internet, är det du som står på abonnemanget som blir utgångspunkten för utredningen. Om till exempel fildelning sker genom ditt abonnemang kan domstol besluta om att din Internetleverantör ska ge rättighetsinnehavaren dina personuppgifter. Om rättighetsinnehavaren vill få ut skadestånd går frågan vidare till civil domstol. Åklagaren måste dock kunna bevisa vem gärningsmannen är för att en fällande dom ska ske. Du blir med andra ord inte automatiskt skyldig bara för att abonnemanget står i ditt namn, utan åklagaren måste uppfylla beviskraven. En eventuell husrannsakan och beslagtagning av datorer skulle ske i ditt hem. Eftersom du bor i kollektiv skulle det förhoppningsvis framgå vem som är den skyldige, då alla datorer med dess innehåll/Internettrafik skulle beslagtas.

Jag rekommenderar dig att du beaktar dessa risker innan du beslutar dig för om du vill ha ett öppet nätverk eller inte.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare