Laglighetsprövning samt lämplighetsprövning

Hej.

Jag läser programmet Offentlig Förvaltning på Göteborgs Universitet och just nu läser vi Offentlig Rätt. Där har man tagit upp Laglighetsprövning samt Lämplighetsprövning men jag blir inte klok på orden. Vad betyder de egentligen och när används de?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En laglighetsprövning blir aktuell exempelvis när en kommunmedlem överklagar ett beslut som en kommun har fattat. Det som då prövas är om kommunen i fråga har fattat ett beslut utanför sina befogenheter eller i strid mot gällande lagar och regler. Med andra ord så sker ingen lämplighetsprövning - man prövar inte beslutets lämplighet utan enbart dess laglighet. Av detta följer att man enbart kan välja mellan att upphäva eller inte upphäva beslutet. Att ändra beslutet innebär ju en prövning av dess lämplighet.

Om beslutet angår dig som enskild kan du överklaga genom förvaltningsbesvär. I dessa fall sker även en lämplighetsprövning och beslutet kan såväl ändras som upphävas.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Johan LucaRådgivare