FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut22/08/2020

Laglig rätt vid servitut

Hej. Har ett servitut på en väg över en tomt som jag passerar vid jakt. Ägaren till tomten påstod att det inte är lagligt för mig att passera. Mitt vapen är oladdat när jag går där! Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att nyttja annans mark eller tillbehör till annans fastighet krävs det tillstånd. Det här kan ske genom medgivande från markägaren (avtalsservitut) eller ett myndigetsbeslut (officialservitut). Servitut regleras i 14 kap. jordabalken (JB) och är en rättighet för en fastighet att nyttja en annan fastighets väg eller brunn osv. På så sätt är ett servitut knutet till en specifik fastighet och inte en viss person. Det här leder till att servitutet är gällande oberoende vem som är fastighetens ägare. Dessutom är servitutet inte tidsbegränsat och kan därför gälla under obegränsad tid.

Servitut kräver skriftlig form för att var giltigt. I handlingen ska den härskande (din fastighet) och tjänande fastigheten (ägaren till den andra tomtens fastighet) anges och ändamålet med upplåtelsen. Man kan även ansöka hos Lantmäteriet om en inskrivning av servitutet. Det här är inte obligatoriskt men fördelen med detta är att servitutet blir offentligt och ger ett sakrättsligt skydd för dig gentemot ägaren av den tjänande fastigheten.

I din fråga anger du att du har ett servitut vilket innebär att du har en laglig rätt att passera tomten. Ägaren till tomten har fel i sitt påstående. Så länge du har jaktlicens och inte utsätter någon för fara genom att bära vapen när du passerar vid jakt är det ingen fara.

Behöver du vidare hjälp med ditt ärende råder jag dig att kontakta vår juristbyrå för tidsbokning eller att ringa vår telefonrådgivning.

Kontaktuppgifter till vår telefonrådgivning:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare