Lägga ut imitation av tavla på sociala medier?

Hej! Jag har målat av en tavla med syfte att vara så lik originalet som möjligt, vars original är gjort av Carolina Gynning.

Denna har jag endast tänkt ha för privat bruk, men min fråga är huruvida jag exempelvis kan ta en bild på min tavla och lägga ut på sociala medier? Min fundering är om jag bryter mot upphovsrätten när jag delar min imitation av ett konstverk även om syftet ej är att sälja tavlan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Här under går jag igenom om du bryter mot upphovsrätten genom att lägga upp en bild av din imitation på sociala medier. De aktuella lagbestämmelserna finns i upphovsrättslagen (URL).

Originalets skydd

När originalet målades blev den automatiskt skyddad av upphovsrätt eftersom den är ett konstnärligt verk (1 § URL). Med det skyddet följer en rad ensamrätter. Ensamrätterna innebär att det finns en rad saker som bara den som har målat tavlan har rätt att göra. Bland ensamrätterna finns till exempel en rätt att framställa andra exemplar av tavlan och att göra tavlan tillgänglig för allmänheten. (2 § URL).

Göra en imitation och lägga ut på sociala medier

Genom att måla en imitation går du egentligen emot ensamrätten som rör att framställa andra exemplar av tavlan. Det i sig är ändå inga problem eftersom det finns en särskild inskränkning i lagen som gör att det är okej att göra framställningar av exemplar om det är för privat bruk (12 § URL).

Att lägga upp en bild av imitationen på sociala medier är däremot inte tillåtet. Bilden av imitationen är nämligen att betrakta som ett exemplar av originalet och att lägga upp den på sociala medier bryter därmed mot ensamrätten som rör att göra tavlan tillgänglig för allmänheten. (2 § URL).

Sammanfattning

Det är tillåtet för dig att göra en imitation av tavlan om du gör det för privat bruk. Att lägga upp en bild av imitationen på sociala medier är däremot inte tillåtet eftersom tavlan då blir tillgänglig för en större allmänhet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare