lagfartsansökan har blivit nekad och min före detta make har inte godkänt köpet, vad kan jag göra?

Jag sålde mitt hus under provtiden då jag skillde från min exmake. Huset var mitt men min exmake fortfarande var registrerad på min adress fast utflyttad då kontraktet skrevs på. Lantmäteriet kräver en medgivande från min exmake för att kunna överlåta lagfarten till nya husägaren. Min exmake vägrar att skriva på. Vad har jag för möjligheter? Hur kan jag lösa detta? Vad händer om nya husägaren får avslag? Kan jag ta tillbaka huset och sälja igen till honom med nytt datum som är efter skillsmässan?

Lawline svarar

Hejhej!

Bodelning måste först göras
Vid en skilsmässa ska makarnas egendom delas, det kallas en bodelning. Vanligtvis så ska huset delas mellan dig och din make. Anledningen till varför de har nekat lagfartsansökningen är för att de inte har några bevis på att det endast är du som äger huset och inte din make - därmed behöver de din makes medgivande att huset säljs. Det kommer därför inte hjälpa att endast ändra på datumet på köpeavtalet. Om du inte kan få ett medgivande från din make så behöver du bevisa på ett annat sätt att det är endast du som äger huset. Detta görs genom att du skickar in en BODELNINGSHANDLINGEN där det står vem som har fått vad av er gemensamma egendom. Om det står att det är du som har fått huset i handlingen så ska det inte vara några problem att få det godkänt när bodelningshandlingen har skickats in. Handlingen ska ni ha fått om en bodelning har gjorts, annars kan handlingen möjligtvis finnas hos skatteverket.

Har ni ännu inte gjort en bodelning så måste en bodelning göras innan du kan sälja fastigheten (om inte han samtycker till försäljningen). Detta är för att ni både äger fastigheten innan en bodelning har gjorts.

Enskild egendom
Om din fastighet är enskild egendom (t.ex om du har ärvt det eller fått det i gåva och det står i handlingarna att huset ska vara enskild egendom) så behöver du inte hans godkännande utan behöver endast bevisa att huset är enskild egendom och att han inte längre bor där.

Läs mer här på sid 10-11.

Vad händer om nya husägaren får avslag?
Får den nya husägaren avslag så kommer att köpet vara ogiltigt och pengarna som du har fått kommer att gå tillbaka till köparen. Du kan komma att behöva betala skadestånd om t.ex den nya husägaren har sålt sin förra bostad och redan har flyttat in i huset. Jag rekommenderar därför att du så snabbt som möjligt berättar problemet till köparen om du inte kan få lagfartsansökan godkänd enligt vad jag har skrivit ovan.

Jag hoppas jag har kunnat hjälpa till, har du några följdfrågor är du välkommen att höra av dig till binh.tran@lawline.se.

Vänligen,

Binh TranRådgivare