FrågaAVTALSRÄTTGåva04/02/2022

Lagfart vid gåva

Måste jag betala kostnaden för lagfarten vid ett gåvobrev, ett förskott på arvet ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du fått en fastighet i gåva och att ett gåvobrev upprättats.

När en fastighet byter ägare behöver man ansöka om lagfart hos Lantmäteriet (20 kap. 1 § jordabalken [JB]). Ansökan om lagfart ska sökas senast tre månader efter att gåvobrevet upprättats (20 kap. 2 JB). I ansökan krävs vissa handlingar och uppgifter. I ditt fall behöver gåvobrevet finnas med. Gåvobrevet i sin tur måste uppfylla kraven för ett gåvobrev. Det ska vara skriftligt, förklara överlåtelsen i form av gåva och vara undertecknat av både överlåtaren och den nya ägaren (4 kap. 29 JB). Gåvobrevet ska även innehålla den fullständiga fastighetsbeteckningen och hur stor gåvan är, dvs. hur stor andel av fastigheten som ges bort.

Kostnaden för lagfart består av expeditionsavgift på 825 kr och eventuellt även en stämpelskatt beroende på hur fastigheten övergått till den nya ägaren.

I detta fall är det en gåva (även om det är förskott på arv klassas det som gåva i denna fråga) och då kan du som ansöker om lagfart behöva betala stämpelskatt om du övertar ett lån eller betalar något för gåvan. Om du erlägger en betalning eller tar över ett lån på fastigheten som utgör 85% eller mer av fastighetens taxeringsvärde kommer stämpelskatt behöva betalas såsom om det vore ett köp.

Jag utgår från att du övertar gåvan i egenskap av en privatperson. I det fallet är stämpelskatten 1,5% av taxeringsvärdet från föregående år.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Nilufer NouriRådgivare