Lägenhetsbyte utan påtaglig olägenhet för hyresvärden?

Hej!

Jag har en hyresrätt i Stockholm och har hittat en person som har en hyresrätt och vi ville genomgå ett lägenhetsbyte.

Vi skickade in alla papper som krävdes, skälen till byte som vi angav var att jag ville ha större lägenhet pga ihopflytt med min sambo. Skälet för andra parten var att komma närmre sitt arbete i stan.

Vi fick ett beslut av hyresvärdarna och de vill inte godkänna byte pga av att personen som jag skulle byta med har ett barn och de tycker inte det är rimligt att bo med ett barn på så liten yta som min lägenhet har (21 kvm). Det tycker vi är ett konstigt skäl för avslag på bytesansökan. Vi funderar att gå till hyresnämnden.

Vad tror ni om chanserna att vinna ett sånt ärende? Jag pratade med hyresnämnden idag och de sa att de kan dröja månader innan ärendet tas upp så jag vill gärna veta lite om våra chanser, om det är värt att ta upp det i hyresnämnden eller ej.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att avgöra hur stor eller liten er chans är att få rätt till bytet av hyresnämnden måste vi titta på bestämmelsen i lagen som anger hur prövningen ska gå till. Bestämmelsen som är aktuell är Jordabalken, 12 kap, 35 §.

I denna bestämmelse sägs bland annat att hyresnämnden ska lämna tillstånd till bytet om hyresgästen har beaktansvärda skäl för bytet och detta kan äga rum utan påtaglig olägenhet för för hyresvärden.

Med beaktansvärda skäl avses t.ex. att hyresgästens familjesituation eller ekonomiska situation har förändrats och att hyresgästen därför behöver byta bostad. Det kan också handla om att man behöver flytta för att ha kortare resväg till sitt jobb. Generellt sett kan man säga att man har beaktansvärda skäl för att genomföra ett byte om fördelarna som uppnås är påtagligt stora. I ett avgörande från hyresnämnden ville en kvinna byta en lägenhet i Hägersten mot en i innerstan för att kunna bo närmare sin pojkvän och sina vänner, vilket inte ansågs vara sådana beaktansvärda skäl för bytet som avses i lagen.

Att bytet ska kunna ske utan påtaglig olägenhet för hyresvärden innebär främst att personen som flyttar in ska vara ordentlig och kan betala hyran i tid, ta hand om lägenheten och inte störa grannarna m.m. Även situationer som att bytespartens familjestorlek är för stor för lägenheten omfattas av denna del av bestämmelsen, men i så fall bör det krävas att lägenheten uppenbart är för liten för familjen man byter med. I sådana fall kan alltså hyresnämnden vägra att ge tillstånd till bytet.

Det är tyvärr väldigt svårt att ange något närmare procenttal eller likande för hur stor jag tror er chans att vinna är, men i och med att ni fick avslag p.g.a. att lägenheten ansågs vara för liten för familjen du vill byta med tror jag tyvärr att er chans att få tillstånd av hyresnämnden är ganska liten. 21 kvm kan säkert vara tillräckligt för en ensamstående förälder med ett litet spädbarn, men om barnet är lite äldre tror jag att det finns risk för att hyresnämnden anser att lägenheten är för liten. Jag har dock inte lyckats hitta några vägledande avgöranden från hyresnämnden och det är fortfarande möjligt att ni kan få tillstånd att byta (det finns väldigt många enskilda faktorer som kan påverka bedömningen), men jag tror som sagt, tyvärr, att chansen är liten. Hoppas att din boendesituation löser sig på något annat sätt!

Hoppas att detta var till hjälp och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare