Lägenhetsbyte när man har skulder

Hej

Jag har skulder och skuldsanering bor idag i en 5a med min dotter.Jag har dyr hyra och vill flytta till en billigare lägenhet då min dotter går ut gymnasiet nästa år och jag då inte har råd med ca 8000;kr månad. Har nu hittat en som verkligen vill byta bostad med mig .Han bor i en 3a med 4 barn och fru och ett barn på väg. Vi lämnade in om byte men jag fick mail från hans hyresvärd att jag inte fick byta då jag har skulder.

Jag gör allt för att bli skuldfri och försöker ju nu med byte se till att jag inte ska få skulder och bli vräkt .

Finns de chans via hyresnämnden att få ett godkännande på byte trots mina skulder?

Jag har frågat både chefen på hyresavdelningen och uthyraren om borgenär fungerar men dom nonchalera att svara på de.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Lägenhetsbyte regleras i 12 kap. 35 § jordabalken. Det föreligger tre kriterier för att hyresnämnden ska ge tillstånd till ett sådant byte. Det första kriteriet är att hyresgästen ska ha beaktansvärda skäl till bytet. Det kan exempelvis vara att en familj får tillökning, att hyresgästens barn lämnar huset eller ändrade ekonomiska förutsättningar. I ditt fall kan ändrade ekonomiska förutsättningar åberopas.

Det andra kriteriet är att bytet kan ske utan påtaglig olägenhet för hyresvärden. Det innebär att du ska vara en god hyresgäst gällande både ekonomiska förpliktelser samt förmågan att vårda lägenheten. Här kan dina skulder inverka på hyresnämndens beslut. I ett fall hade en person en fast anställning men ett antal betalningsanmärkningar och två utfall hos Kronofogden. Hyresnämnden ansåg att det handlade om små summor och beaktade att personen hade betalat hyra under en längre tid utan anmärkning. Hon fick därmed tillstånd till byte. Skulder hindrar alltså inte alltid en från att få tillstånd.

Det tredje och sista kriteriet är att inga särskilda skäl talar emot bytet. Det kan exempelvis vara att ersättning lämnas vid byte.

Sammanfattningsvis finns det en chans att få tillstånd till byte trots skulder men det försämrar ens möjligheter. Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig igen.

Vänligen,

Hanna SalajinRådgivare