Lägenhetsbyte

Hyresvärd nekar byte

Hej

Vi lämnade in ansökan om byte den 15 oktober 2014. Bytet avser min tvåa i Hägersten mot partens trea på Södermalm. Två veckor senare begärde värden via bytesparten in kompletteringar avseende mina inkomster. P g a bortovaro dröjde det till den 8 dec innan jag vid personligt besök kunde lämna in mina underlag. Fick då beskedet attbyte inte kunde äga rum förrän tidigast den 1 feb 2015 eftersom det var stundande helger och att lgh skulle besiktigas. Härefter har jag inte kontaktats eller givits några besked. Värden gjorde en kreditupplysning på mig strax efter mitt besök den 8 dec.

Lgh besiktades den 19 januari 2015 då bytesparten fick beskedet att lgh måste nikotinsaneras och att hon måste betala 30000 kr innan bytet kunde göras. Trots upprepade kontakförsökt från såväl bytesparten som min sida återkom värden ej med besked. Inga skriftliga betalningskrav ställdes på henne och ifrågasättande av min ekonomi gjordes heller inte.

Den sista mars 2015 fick bytesparten ett mail från av värden anlitad jurist om att bytet ej kunde godkännas. Skälet var "inte utan påtaglig olägenhet", vilket nu sades bero på mina inkomster.

Hyran är 9200 kr

Min årsinkomst 320000. Jag äger en sommarbostad värd 4,7 milj.

Inga betalningsanmärkningar och i övrigt etablerad, välutbildad och skötsam.

Juristen meddelade samtidigt att en ersättningslgh erbjuds bytesparten i angränsande område.

Ansökan är inlämnad till hyresnämnden den 20 april

Lawline svarar

Hej och tack för att ni kontaktar Lawline med era frågor.

En huvudregel är att hyresgästen inte får överlåta hyresrätten utan hyresvärdens samtycke. Om hyresvärden vägrar att lämna samtycke finns dock möjligheten att ansöka om byte hos hyresnämnden som i sin tur kan godkänna detta. För att hyresnämnden ska godkänna ett lägenhetsbyte krävs att hyresgästen har beaktansvärda skäl och att bytet kan äga rum utan påtaglig olägenhet för hyresvärden, samt att inte heller andra särskilda skäl talar emot bytet. Det är kravet om att bytet ska kunna äga rum utan påtaglig olägenhet som din motparts hyresvärd har hänvisat till när han påstått att ett lägenhetsbyte inte kan tillåtas.

Med beaktansvärda skäl avses exempelvis att en växande familj behöver större utrymmen, eller att hyresgästen har möjlighet att få en väsentligt förbättrad bostadsstandard. Byte av arbetsplats inom orten kan också vara ett beaktansvärt skäl. Det avgörs från fall till fall beroende på ortens storlek och kommunikationerna. I exempelvis Stockholm med dess stora avstånd och långa restider kan önskan att få flytta närmare arbetsplatsen ofta vara ett beaktansvärt skäl.

Kravet på att bytet ska kunna äga rum utan påtaglig olägenhet har följande innehåll. Den potentiella nya hyresgästen ska ha förmåga att betala hyran, vårda lägenheten, och i övrigt iaktta ordning samt skick. Hyresvärden måste ha tillgång till betryggande upplysningar om den nya hyresgästen. Och det bör åligga den hyresgäst som vill sätta en annan i sitt ställa att ordna fram sådana uppgifter. Eftersom du har tillräcklig ekonomi för att ta över lägenheten kan inte den omständigheten innebära att det finns en påtaglig olägenhet.

Möjligtvis kan det vara som så att hyresvärden inte har fått ett tillräckligt underlag för att säkerställa att du som person har förmåga att vårda lägenheten. Och om ni inte redan gjort det finns i sådana fall möjligheten att ni tar fram referenspersoner vilka ni hänvisar hyresvärden att ta kontakt med. Såtillvida ni presenterar en utredning för hyresvärden som denne kan använda för att bedöma er karaktär kommer hyresnämnden med största sannolikhet inte att anse att det finns påtagliga olägenheter som talar mot att genomföra bytet. Om en sådan utredning saknas bör dock hyresvärden ha en rätt att vägra gå med på bytet. Därför ska ni se till att hyresvärden får de uppgifter han behöver för att kunna ta ett beslut.

Vad gäller kravet på att inga andra särskilda skäl talar emot bytet avser detta främst att bytet kan vägras om hyresgästen som önskar byta lägenheten tar betalt från motparten genom att t.ex. köpa dennes bostadsrätt, eller annan fastighet under dess marknadsvärde.

Hoppas detta ger svar på era frågor.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare