FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/02/2014

Laga domstol och val av företrädare

Jag äger ett hus i Södertälje med min fd. Jag har flyttat till Malmö. Han strular med allt.. Jag vill ha advokat hjälp,men bör jag ha en advokat i Södertälje eller i Malmö? Troligen kommer det sluta i tingsrätten. Tacksam gör svar Liselotte

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Innan jag kan svara på din fråga måste jag reda ut vid vilken domstol tvisten kommer tas upp. Reglerna för detta finner vi i 10 kap. Rättegångsbalken (RB), ”om laga domstol”:

Huvudregeln säger att vid tvistemål är det rätten i den ort där svaranden har sitt hemvist som är behörig; om svaranden är folkbokförd i landet gäller folkbokföringsorten som hemvistort. Det är alltså orten där din före detta är folkbokförd som har rätt att ta upp målet. När det gäller tvister angående fast egendom gäller dock att rätten i den ort där fastigheten är belägen är den som ska ta upp tvisten. I det här fallet tolkar jag det som att orten i fråga blir Södertälje i båda fallen.

Tvisten kommer alltså tas upp i Södertälje tingsrätt.

På frågan om du ska anlita en advokat i Malmö eller Södertälje skulle jag därför rekommendera Södertälje.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare