FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott02/12/2021

Lag om straff för vissa internationella brott - Aggressionsbrott

Hej, jag undrar om detta är en lagändring, eller bara namnbyte? https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2014406-om-straff-for-folkmord-brott-mot_sfs-2014-406

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sammanfattning

Det du hänvisar till är både ett namnbyte och en lagändring i form av att ett nytt brott läggs till. Det nya brottet är väldigt intressant!

Kort om systemet med lagändringar

Lagar har ett så kallat SFS-nummer som skrivs inom parentes. Till exempel brottsbalken (1962:700). Den lag du hänvisar till har nummer 2014:406. För att ändra i lagar måste det komma en ny lag, en ändringslag. Ändringslagen har i detta fall nummer 2021:1016. Rent formellt har den redan trätt i kraft, men ändringarna träder i kraft först det datum som står i lagen, i detta fall 2022-01-01.

Rubrikändringen

Precis som du påpekar byter lagen namn från "lag om straff för folkmord, brott mot mänskligheten och krigsförbrytelser" till "lag om straff för vissa internationella brott".

Nytt brott - Aggressionsbrott

Förutom rubrikändringen läggs ett nytt brott till i lagen. Den nya 11a § stadgar straffansvar för brottet Aggressionsbrott. Kortfattat betyder det att någon genom en stat använder vapenmakt mot en annan stat i strid med FN-stadgan. Detta innebär förenklat att från och med 2022-01-01 så kan makthavare straffas enligt svensk rätt för att i strid med internationella bestämmelser ha anfallit en annan stat.

Dessutom ges svensk domstol rätt att döma för aggressionsbrott begångna utomlands genom 17 §, vilket är mer av en formell regel.

Vidare läsning

Det jag redogjort för om det nya brottet är otroligt förenklat. För vidare läsning föreslår jag propositionen (det underlaget riksdagen har läst för att stifta den nya lagen)(prop 2020/21:204). Särskilt föreslår jag sida 54 och framåt om det är brottet som intresserar dig.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Vidar WicklundRådgivare