FrågaARBETSRÄTTTrakasserier 27/11/2019

Lag om hot och trakasserier mot förtroendevalda

Vad är det för lagar som gäller för förtroendevalda som utsätts för hot och trakasserier? Har kollat lite på flera lagar i brottsbalken men är inte saker på att jag är rätt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I fjärde kapitlet brottsbalken (se här) finner du till de brotten brotten olaga hot i 5 § och ofredande i 7 § som du nämner i frågan. De har dock ingen specifik koppling till utövandet av ett förtroendevalt uppdrag.

Gällande specifikt för det uppdrag du nämner finns det särskilda bestämmelser i lagen om facklig förtroendemans ställning på arbetsplatsen (se här). I 3 § anges att en arbetsgivare inte får hindra en facklig förtroendeman från att fullgöra sitt uppdrag. Enligt 4 § får inte en facklig förtroendeman med anledning av sitt uppdrag ges försämrade arbetsförhållanden eller anställningsvillkor och enligt 6 § har en förtroendeman rätt till den ledighet som krävs för sitt uppdrag.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen

Carl OscarssonRådgivare