Läckande takkupa - dolt fel?

Sålde huset i juni 2016. Köparen gjorde en besiktning av huset och vi kom överens om en sänkning av husetpriset då det var något med halvpannor som inte var satt hela vägen ned,( fattades någon halvpanna). Nu har köparen varit i kontakt och hänvisat att det är något fel på takkonstruktionen. Det finns två stycken takkupor, en på vardera av huset. Det ena är bygg i samband med att huset byggdes 1950 och den andra under 1990-talet. Köparen säljer att det har läkt in, på ena sidan har vatten kommit in och runnit efter en vägg och andra sidan ska vattnet har kommit in vid fönstret.Köparen menar att det är ett dolt fel. Jag bodde i huset i 33 år och har inte haft några problem. Jag har tyvärr ej heller tagit någon dolda fel försäkring då jag ej haft några problem. Vad gäller här och hur ska jag göra nu?

Hoppas på snabb hjälp

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Köparens undersökningsplikt

I samband med ett fastighetsköp har köparen en undersökningsplikt för att upptäcka eventuella fel i fastigheten, detta enligt 4 kap. 19 § 2 stycket jordabalken. Säljaren ansvarar enbart för "dolda" fel, dvs. fel som inte går att upptäcka. Om köparen inte är kunnig kan hen behöva ta hjälp av en besiktningsman. Man kan säga att alla fel om en "kunnig lekman" kan upptäcka vid en undersökning är köparen ansvarig för. Man tar inte enbart hänsyn till vad som kan upptäckas med ögonen utan även symptom på att felet var upptäckbart, så som dålig lukt eller fuktfläckar. Även ålder och konstruktion på byggnaden kan spela roll vid bedömningen. Om inte felet kan upptäckas genom en sådan noggrann undersökning föreligger det ett dolt fel.

Dolda fel

För att en skada ska räknas som dolt fel krävs det att denna skada ska ha uppkommit innan köpet. Om det efter köpet framkommer att det finns fel som köparen inte haft anledning att räkna med och inte kunnat hitta vid en undersökning så föreligger det ett dolt fel. Säljaren blir ansvarig för fel som funnits vid köpet men inte kunnat hittas av en rimlig anledning. Husets skick och ålder kan också spela roll, köparen borde räkna med större slitage på en äldre byggnad. Utifrån din beskrivning verkar inte skadan har funnits där från början men det är svårt att göra en riktig bedömning utifrån din fråga.

Om det trots allt föreligger ett dolt fel har köparen rätt att reklamera felen i fastigheten inom skälig tid efter att denne har märkt eller borde ha märkt felet enligt 4 kap. 19 a § jordabalken. Köparen har då rätt till prisavdrag och ersättning för skadan enligt 4 kap. 19 § jordabalken.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga. Om du behöver hjälp med att ta ärendet vidare råder jag dig att ta kontakt med en sakkunnig eller våra jurister.

Vänligen

Roksana JurenczykRådgivare