FrågaAVTALSRÄTTAvtal13/11/2018

La anbud på klocka, men det tillkom 15 % i köparprovision, kan anbudet tas tillbaka?

Hej

Min pojkvän har lagt ett anbud på en klocka för 85 000 kr på pantbanken.se. Några dagar senare scrollar han ner på hemsidan och ser en text där det står att anbudsgivaren måste betala en köparprovision på 15% av priset på klockan oavsett om han väljer att köpa den eller inte. Nu måste han alltså betala drygt 96 000 kr för klockan. Han har kontaktat pantbanken och de hänvisar till att det är så deras betalningsvillkor ser ut och att han blir tvungen att betala.

Frågan blir ju då om han på något sätt kan ta tillbaka sitt anbud?

Lawline svarar

Hej och tack att du vänder dig till Lawline!

Det verkar som att pantbanken använder sig av standardvillkor. Någon specifik lag som reglerar detta finns inte utan vägledning får hämtas genom domstolars avgöranden och allmänna principer om standardavtal.

Standardvillkors införlivande i avtalet

Det viktigaste i konsumentfall för att villkor ska anses ingå i ett avtal är att det kommit till motpartens kännedom innan avtalet ingås. Detta kan göras genom att villkoret uttryckligen nämns vid avtalsslutet (i avtalet eller i en bilaga eller dylikt). Det kan även finnas en hänvisning till standardvillkor. Här har domstolen accepterat en så kallad referensklausul i avtalet (en hänvisning till villkoren trots att de inte uttryckligen framgår i avtalet). Detta kan göras genom ett separat papper, via e-post eller en villkorssida på hemsidan. Viktigt är dock att motparten utan svårighet kan ta del av villkoren.

Ofta vid avtalsingående via internet måste man klicka i en ruta där man accepterar villkoren, vilket gör att de kommit till partens kännedom och de således anses ingå i avtalet.

I detta fall framgår inte hur eller när dessa villkor nämnt för din pojkvän. Om de inte nämnts i och med att han la anbudet (och det inte heller fanns någon hänvisning till villkoren) är min bedömning att villkoren inte är del i avtalet.

Gällande din fråga om man kan återta sitt anbud är svaret i allmänhet nej. I svensk rätt är man i regel bunden av sitt anbud tills dess att acceptfristen (tiden tills svaret kommer) gått ut eller att anbudet blivit nekat.

Ångerrätt

Om avtalet anses ingånget finns dock en möjlighet att ångra sig. Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen) ger en möjlighet för konsumenter som ingått avtal via t.ex. internet att ångra sig inom 14 dagar från dess att varan mottagits. (12 § och 10 § distansavtalslagen) Dessutom nämns i 9 § distansavtalslagen att konsumenter inte är bundna av en förpliktelse i ett avtal som ingåtts via internet om förpliktelsen inte tydliggjorts för konsumenten innan köpet. Detta stämmer väl överens med allmänna standardavtalsrättsliga principer som jag redogjorde för ovan.

Sammanfattning

Eftersom det inte framgår hur eller var villkoren nämndes är det svårt att ge något tydligt svar. Men eftersom konsumentskyddet är starkt, och med stöd av distansavtalslagen finns det stora möjligheter att först hävda att villkoret om 15 % provision inte ska anses ingå i avtalet, men om det anses vara ingå i avtalet bör din pojkvän kunna ångra inom 14 dagar från det att varan levererats till honom. För att använda ångerrätten ska din pojkvän vända sig till motparten (pantbanken) och meddela att han vill ångra sig.

Hoppas att detta var svaret på din fråga!

Christoffer DahlRådgivare