Kvarsittanderätt efter separation

Om man är sambo men gör slut kan den som står på hyreskontraktet slänga ut den andra fast den andra inte har någon annan bostad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din sambo har ingen rätt att kasta ut dig utan ett beslut från domstol och det spelar ingen roll att det han som står på kontraktet. Var och en av er har dock möjlighet att vid tingsrätten begära så kallande kvarsittanderätt. Då kan tingsrätten besluta vem av er som ska få bo kvar i lägenheten till dess att bodelningen är klar.

KVARSITTANDERÄTT

Efter att du eller din make/maka ansökt om skilsmässa eller när du och din sambo separerat kan domstol på yrkande av en av er besluta om vem som har rätt att bo kvar i er gemensamma bostad fram till att bodelning sker. Den av er som har bäst behov av bostaden kommer att få kvarsittanderätten. Den som inte får kvarsittanderätt måste genast flytta och har inte rätt att komma in i bostaden utan den andre makens samtycke.

Bedömningen av kvarsittanderätt görs rimligtvis genom en behovsprövning. Den som har störts behov av att bo kvar i bostaden fram tills bodelning sker, bör då tilldelas kvarsittanderätt fram tills bodelning. Om den ena maken har sin arbetsplats i bostaden kan det då eventuellt beaktas vid behovsprövningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Robin BadiliRådgivare