Kriterier för konkursansökan

Vilka kriterier ska egentligen vara uppfyllda för att en konkursansökan ska beviljas???

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Om en person eller ett företag (skriver endast bolaget nedan, men samma saker gäller för det fall att konkursen handlar om en privatperson som försätts i konkurs) inte anses ha förmåga att betala sina skulder varken för tillfället eller för en längre tidsperiod framöver så ska bolaget försättas i konkurs.

En borgenär som inte fått betalt kan ansöka om att bolaget ska försättas i konkurs

För att en konkursansökan ska beviljas måste bolaget som ansökan görs mot vara på obestånd, d v s inte kunna betala sina skulder. Detta märks ofta genom att bolaget ställer in betalningar eller att ett misslyckats utmotningsförsök gjorts den senaste tiden.

Därutöver måste det finnas en fordran. Fordran ska vara klar, d v s det ska inte finnas någon invändning så att den är bestridd.

Sammanfattningsvis måste bolaget

1) vara på obestånd, och

2) ha fordringar mot sig som det inte kan betala.

Vill en borgenär ansöka om att försätta ett bolag i konkurs måste en ansökningsavgift betalas. Den ligger i dagsläget (28 dec 2018) på 2800 kr och betalas in till tingsrätten vid ansökan (läs mer om ansökan här).

Bolaget kan själv ansöka om konkurs

Ett alternativ till att en borgenär ansöker om att bolaget ska försättas i konkurs är att bolaget själv ansöker om konkurs. Samma kriterier som ovan gäller då. När bolaget själv ansöker om konkurs tas dock ingen ansökningsavgift ut, utan ansökan sker gratis.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare