Kringgå laglotten

hej hur kringgår jag bröstarvingelagen ? Vill att allt ska tillfalla mitt nu 16 åriga barnbarn o inte min dotter . Är gåvobrev det enda alternativet ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Din dotter är precis som du själv också nämner, en bröstarvinge till dig, vilket också följer av 2 kap 1 § i Ärvdabalken (ÄB), den hittar du (https://lagen.nu/1958:637)

Bröstarvingar har alltid rätt till sin laglott, vilket nog är det du menar med bröstarvingelagen.

Att bröstarvingar har rätt till sin laglott innebär att de har rätt till hälften av sin arvslott, (jag utgår ifrån att du har ett barn utifrån det du har beskrivit i frågan) din dotters arvslott hade då varit 100 % av din kvarlåtenskap, laglotten blir då 50% av kvarlåtenskapen. Vad laglotten är framgår av 7 kap 1 § i ÄB. Om det är så att du skulle testamenterat bort all din kvarlåtenskap till ditt barnbarn så kan din dotter alltså, om hon vill, påkalla jämkning av testamentet för att få ut sin laglott, och därigenom få 50 % av din kvarlåtenskap, och därigenom åstadkomma att ditt barnbarn endast får 50 % kvarlåtenskapen, detta följer av 7 kap 3 § ÄB.

Som jag förstår det är det alltså det du vill förhindra.

Antingen kan du i ett testamente uttrycka att det är din vilja att ditt barnbarn ska få 100 % av din kvarlåtenskap och att du önskar att din dotter inte påkallar jämkning av testamentet. För så länge hon inte påkallar jämkning av testamentet så finns det inga hinder för att ditt barnbarn får 100 % av din kvarlåtenskap. Om du tror att hon respekterar din vilja och väljer att inte påkalla jämkning av testamentet behöver du inte göra något annat än att upprätta ett testamente där du uttrycker att all din kvarlåtenskap ska tillfalla ditt barnbarn för att barnbarnet ska få 100 % av kvarlåtenskapen.

Annars är det, precis som du själv nämner, en möjlighet att du före din död upprättar ett gåvobrev där du skriver vad det är du vill ge bort och ger henne gåvobrevet (om du inte ger bort egendomen direkt och fysiskt överlämnar den då är gåvan giltig direkt när hon fått den). OBS gäller gåvan pengar se nedan -->

Gäller gåvan pengar så krävs det att hon antingen får dom direkt i sin besittning, det vill säga i handen, i på ett konto som tillhör henne eller liknande (vilket betyder i hennes besittning), eller att hon fått pengarna i sin besittning tillsammans med ett gåvobrev. Att bara skriva ett gåvobrev om att någon ska få pengar och sedan inte "lämna över" pengarna räcker alltså inte för att gåvan ska anses vara fullbordad. Vill du ge bort en fastighet så finns vissa formkrav för hur ett gåvobrev ska se ut för att gåvan ska bli giltig som kan vara bra att uppmärksamma, men eftersom jag inte vet om det är aktuellt i det här fallet lämnar jag det därhän i detta svar.

Reglerna kring gåva finns i 1 och 2 § i Lag (1936:83) om vissa utfästelser av gåva, som du (hittar https://lagen.nu/1936:83)

Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga, har du fler frågor är du alltid välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare