Krävs tillstånd för kortare andrahandsuthyrning

Räknas kortare uthyrning av bostadsrätt från någon vecka till någon månad som andrahandsuthyrning och kräver det styrelsens godkännande? T.ex. när medlem anmäler sin bostad för uthyrning via förmedlingstjänster och liknande och ibland även hyr ut per dygn. Gäller samma regler för bostadsrättsinnehavaren vad gäller ansvar mm som vid längre andrahandsuthyrning?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Andrahandsuthyrning av bostadsrätter regleras i Bostadsrättslagen 7 kap. 10§. Ingen skillnad görs på längre eller kortare andrahandsuthyrningar. För att en upplåtelse ska klassificeras som en andrahandsupplåtelse krävs det att bostadsrättsinnehavaren avstår besittningen till lägenheten. Om så sker krävs precis som vid längre upplåtelser styrelsens godkännande. Får medlem inte godkännandet kan han eller hon ändå hyra ut lägenheter med Hyresnämndens tillstånd.

Den som hyr ut lägenheten utan tillstånd och inte upphör efter tillsägning har förverkat sin bostadsrätt.

Sofia LinderRådgivare