Krävs tillstånd för att servera alkoholfri öl på restaurang?

Krävs tillstånd för att servera alkoholfri öl på restaurang som inte säljer alkoholhaltiga drycker?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att utgå från alkohollagen (AlkoL).

Alkoholfri öl kallas lättdryck i lagtexten

Alkoholfri eller dryck som har en alkoholhalt lägre än 2,25% kallas lättdryck (1 kap. 5 § 2 st).

Vad krävs för att få servera alkohol?

De drycker som kräver tillstånd för att få servera är:

Spritdrycker Vin Starköl Andra jästa alkoholdrycker

Eftersom lättdryck inte räknas upp i listan (eller räknas till någon av dessa drycker) över de drycker som kräver tillstånd för att få servera så behövs det inget tillstånd för att servera lättdryck (8 kap. 1 § AlkoL).

Sammanfattning

Det krävs inget tillstånd för att servera alkoholfri öl på en restaurang som inte säljer alkoholhaltiga drycker.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor här på Lawline.

Jenny VibergRådgivare