FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt11/04/2022

Krävs samtliga delägares samtycke vid försäljning av samägd fastighet?

Hej, vi är 3 bröder som vill sälja en gammal fastighet för vad fastigheten är värderad till.

Vi har en köpare men en av bröderna vill inte sälja, kan vi som är i majoritet ändå sälja fastighetetn ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När två eller flera personer äger en fastighet tillsammans gäller samäganderättslagen. Lagen är dock dispositiv, vilket innebär att om ni har avtalat om annat gäller avtalet i första hand. Jag utgår dock i mitt svar från att ni inte har något avtal och att samäganderättslagens regler därför är tillämpliga.

Det krävs samtliga delägares samtycke för att få sälja fastigheten (2 § samäganderättslagen). Vardera ägare i fastigheten kan däremot sälja sin andel utan samtycke, men för att sälja hela fastigheten måste samtliga ägare samtycka till försäljningen. Det finns möjlighet till tvångsförsäljning på offentlig auktion genom att ansöka om detta hos domstolen, och delägare som motsätter sig detta kan begära anstånd om det föreligger synnerliga skäl (6 § samäganderättslagen). Synnerliga skäl bedöms utifrån det enskilda fallet, men i tidigare fall har t.ex. lågkonjunktur vid försäljning ansetts utgöra synnerliga skäl, men detta undantaget tillämpas väldigt sällan.

För att sälja fastigheten behöver ni således alla ägares samtycke, även brodern som motsätter sig.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Filippa ErikssonRådgivare