Krävs offentligt köpevittne vid försäljning av fastighet?

Hej,Avser sälja mitt gamla torp i Sverige. Det framgick klart att köpebrevet ska vara skriftligt och undertecknat av båda parterna samt köpeskillingen nämnd. Men behölvs det inte finnas någon offentlig köpevittne, notarius publicus, då det gäller fastighet? I Finland behövs detta.

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
För att köp av fast egendom ska vara giltigt krävs att vissa formkrav är uppfyllda (4 kap. 1 § jordabalken).

En köpehandling måste upprättas och ska innehålla:
- Uppgift om köpeskilling
- En förklaring av säljaren att egendomen överlåtes på köparen
- Underskrift av säljaren och köparen

Det krävs alltså inte något offentligt köpevittne vid försäljning av fast egendom.

Vänligen,

Matilda BergströmRådgivare