Krävs någon rättighet för att visa trailers?

Hejsan,

Vi vill starta en applikation och i den applikationen visa trailers från filmer och serier, behöver vi för att göra detta eftersom syftet blir ett vinstdrivande företag några rättigheter för att visa officiella trailers till filmer och serier?

Eller är det lagligt utan att betala för rättigheterna att visa trailers och använda tex. omslag för filmer/serier?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du beskriver regleras i Upphovsrättslagen (URL). Trailers samt omslag för filmer uppfyller i princip alltid kravet på nyskapande och originalitet som krävs för att skaparen ska få s.k upphovsrätt till "verket" (URL 1§).

Att skaparen har upphovsrätt innebär som utgångspunkt att bara denne har rätt att framställa exemplar av verket samt göra det tillgängligt för allmänheten (URL 2§ 1st). Att kopiera en trailer/omslag till er app är att framställa ett exemplar av verket (URL 2§ 2st) och att låta andra ladda ned appen för att titta på dessa trailers/omslag är att göra dem tillgängliga för allmänheten (URL 2§ 3st 4p). Det är alltså bara den som har upphovsrätten som får göra det ni tänker göra.

Det finns vissa undantag från denna huvudregel men inget av dessa är tillämpligt i detta fall. Utgångspunkten är alltså att appen skulle utgöra ett intrång i upphovsrätten vilket kan innebära att ni tvingas betala böter och skadestånd (URL 53§ 1st och 54§). Ni kan dock kontakta den som äger upphovsrätten och fråga om ni får använda verken (URL 27§ 1st). Förmodligen lär ägaren kräva ersättning av något slag, ni är i princip fria att avtala om hur detta "lån" av upphovsrätten ska gå till.

Jag vill dock poängtera att det ofta kan finnas flera ägare av upphovsrätten och att dessa kan vara både vanliga personer och bolag som bidragit till trailern/omslaget på något sätt. Det är viktigt att ni har fått tillåtelse av alla som äger upphovsrätten, annars utgör användandet ett intrång (URL 4§ 1st och ). När det kommer till just filmer är det ofta så att bolaget som producerar filmen har köpt upphovsrätten från de andra som ägt denna men detta sker inte alltid. Problemet som uppstår är att det inte finns något heltäckande register för vilka som har upphovsrätt varför man måste göra sin egen research för varje verk. En bra start är dock att kontakta den ansvarige utgivaren för trailern eller bolaget som producerar filmen då desse bör ha iallafall hyfsad koll på upphovsrätten.

För att sammanfatta så behöver ni tillåtelse av de som äger upphovsrätten för att visa trailers/omslag. Har ni inte detta kan ni tvingas betala skadestånd och ersättning. Jag rekommenderar att ni kontaktar den ansvarige utgivaren för trailern samt bolaget som producerar filmen för att se vem/vilka som äger upphovsrätten.

Jag hoppas detta svarat på din fråga! Om inte är du varmt välkommen att ställa följdfrågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare