FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/01/2018

Krävs mitt samtycke under betänketiden?

Min make har sålt skoter och andra saker från vårt bohag under betänketiden utan att meddela eller fråga mig. Bodelningen är inte klar utan ska göras. Får han göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din situation så talar du om den betänketid som gäller från och med att en talan om skilsmässa har gjorts till att denna talan har blivit fastställd. Det är först när denna talan vunnit laga kraft, innebärande att domen inte kan överklagas, som ni kan genomföra en bodelning. Ni kan nämligen inte bodela förrän betänketiden är över eftersom att er skilsmässa inte är fastlagd ännu. Svaret på din fråga går att hitta i äktenskapsbalken [ÄktB] som jag nu kommer redogöra mer för.

Behöver din make ditt samtycke?

Om din make säljer egendom från ert gemensamma bohag under betänketiden utan ditt samtycke kan du väcka talan i domstol inom tre månader från att du fick reda på att han sålde skotern och det andra som var ert bohag [7 kap. 5 § tredje punkten ÄktB]. Du kan dock inte väcka talan för sådant bohag som din make fått genom arv, testamente eller gåva där det är föreskrivet att bohaget ska vara din makes "enskilda egendom", eftersom det inte krävs något samtycke från dig för detta [7 kap. 5 § tredje punkten ÄktB]. Du kan heller inte väcka talan om situationen var sådan att din make redan fått samtycke från domstolen om att försäljningen är okej utan ditt samtycke, eller att situationen var sådan att din make inte kunde ha väntat med att få ditt samtycke för att försäljningen var så pass brådskande [7 kap. 8 § ÄktB]. Det krävs då givetvis goda anledningar för att din make ska kunna hävda att ditt samtycke inte kunde inhämtas. Det räcker inte med att din make säger att han inte kunde nå dig på telefon eller liknande.

Om du nu skulle väcka talan hos domstol inom tre månader kan de kräva att all egendom ska gå tillbaka till er [7 kap. 9 § ÄktB]. Dock kan de inte kräva att bohag ska gå tillbaka om den personen som köpt ert bohag varit i god tro, dvs inte varit medveten om eller inte haft skäl att tro att försäljaren var gift. Det krävs bara att personen som köpt ert bohag kan göra det sannolikt att din make hade fått samtycke från dig.

Kort sammanfattning och slutsats

Utefter den informationen du givit mig och utefter den information jag presenterat för dig blir alltså svaret på din fråga: nej, det är inte tillåtet för din make att sälja skotern och annat som är ert gemensamma bohag utan ditt samtycke så länge det inte är något din make fått genom gåva, arv eller testamente med föreskrifter om att det ska vara hans "enskilda egendom". Ditt samtycke krävs heller inte om han inte kunde inhämta ditt samtycke för att det var väldigt brådskande att sälja eller om han redan fått tillåtelse från domstol att sälja ert gemensamma bohag. Om bohaget du nämner inte omfattas av dessa undantagen som jag precis nämnde och att det därmed kan konstateras att ditt samtycke inte har givits, kan det ändå bli problematiskt att få tillbaka egendomen eftersom mycket beror på vad den som köpt ert bohag uppfattat det som. Om hen kan visa "att det är sannolikt" att din make handlade för er båda, kan det vara svårt att få tillbaka ert gemensamma bohag, men allt är bara en ren argumentationsfråga och huvudregeln är ju fortfarande att din make inte får handla utan ditt samtycke!

Hoppas du fick svar på din fråga och att allting löser sig för dig! Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer.

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare