Krävs ingen betalningspåminnelse för förfallen skuld

Hej, vår dotter hyrade en lgh under 2012-2013, hon flyttade ut den 21/11 2013. Nu kräver den gamla hyresvärden henne på en hyra med hot om inkasso som avser 2012-07 via brev daterad 2014-11-17. Dottern har inte fått någon påminnelse eller krav på detta tidigare. Han påstår att han har skickat detta 2 gånger.

Vad är det som gäller vid ett sådant här fall? Måste värden kunna bevisa att han har sänt påminnelse/krav eller räcker det att han säger det? Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej

Normalt sett finns det ingen skyldighet för borgenär (här hyresvärden) att skicka en betalningspåminnelse på skulden till gäldenären (din dotter). Många väljer dock att göra detta ändå innan de tar ärendet vidare till inkasso. Preskriptionstiden för en fordran är enligt huvudregeln 10 år från fordrans uppkomst, dock 3 år i konsumentförhållanden.

Som svar på din fråga: Värden är inte skyldig att skicka ut någon påminnelse och således heller inte att bevisa att sådan har skickats om han påstår det, utan kan vända sig till inkasso direkt för att driva in skulden om din dotter inte betalar den obetalade hyresfakturan.

Victor SundhRådgivare