Krävs det tillstånd för att hyra ut bostadsrätt i andra hand?

Hej, jag undrar om det är tillåtet att utan tillstånd hyra ut en del av lägenhet i en bostadsrätt. Rummet har egen ingång, badrum och litet kök. Finns ingen öppen förbindelse mellan det rummet o resten av lägenheten. Om jag hyr ut, har hyresgästen då besittningsrätt? Undrar oxå om jag behöver begära tillstånd av föreningsstyrelsen?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan besvaras med regler som finns i bostadsrättslagen och privatuthyrningslagen.

Behövs föreningens tillstånd?

Att hyra ut den självständiga delen av bostadsrätten, på det sätt som du beskriver i din fråga, kallas för andrahandsuthyrning. Enligt lagen krävs styrelsens tillåtelse för att uthyrningen ska vara tillåten. Du behöver därför vända dig till föreningsstyrelsen och begära tillstånd till uthyrningen, 7 kap. 10 § bostadsrättslagen.

Får hyresgästen besittningsskydd?

När delar av en bostadsrätt hyrs ut tillämpas privatuthyrningslagen. Detta innebär att hyresgästen inte har något besittningsskydd. Du kan därför säga upp hyresavtalet när du vill. Hyresgästen har dock rätt till tre månaders uppsägningstid, 3 § 2 st. privatuthyrningslagen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare