FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott15/05/2020

Krävs det tillstånd för att beställa kniv från utlandet?

Är det tillåtet att beställa en kniv, inte kökskniv, i syfte av dekoration, alltså inte som vapen eller liknande, till sverige om man är över 21? Och om man skulle göra det och det inte är ok vad är konsekvenserna?

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga om du får köpa en kniv från ett annat land är ja. Dock gäller att vissa knivar kräver tillstånd från polismyndigheten och därmed anmäla den till Tullverket för att få ta in den i Sverige. Ett exempel på sådant kniv som kräver tillstånd är Butterflyknivar då dessa knivar räknas som farliga föremål. Jag kommer berätta utförligare om vilka regler som gäller här nedan.

Regler gällande knivar och andra farliga föremål finner du i lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (Knivlagen).

Regler gällande införsel av knivar till landet finner du i Förordningen om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål.

Knivar och andra stick- och skärvapen som ägnad eller kan användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmänna platser. Det finns dock undantag som kan medföra att det kan vara tillåtet att bära kniv på en allmän plats. Dessa undantag är exempelvis att man bär på kniv eftersom det krävs i yrket eller att man ska ut och plocka svamp och en kniv skulle vara nödvändigt, 1§ Knivlagen. Däremot gäller särskilda regler för stickvapen eller knivar som snabbt fällas ut, det vill säga stiletter butterflyknivar och springknivar. Dessa typer av vapen får inte innehas av någon som är under 21 år gammal, 1 § tredje stycket Knivlagen.

Knogjärn, kaststjärnor, stiletter, springknivar och butterflyknivar får inte säljas eller överlåtas till personer under 21 år, 2 § Knivlagen. Om man ska införa en liknande kniv till landet gäller särskilda regler som regleras i förordning om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål. För att föra in knivar i landet krävs särskilt tillstånd som prövas av polismyndigheten, 1 och 3 § § förordningen om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål. För att få tillstånd för att införa dessa typer av vapen krävs särskilda skäl, det vill säga att vapnet skulle ingå i en vapensamling eller liknande ändamål, 2 § förordningen om tillförsel av vissa farliga föremål.

Vad gäller i ditt fall?

Då jag inte vet vilken slags kniv du ska köpa rekommenderar jag att du kontakta polismyndigheten och dubbelkolla om du behöver tillstånd för att införa kniven i landet eller inte. Det är lagligt att ha en kniv hemma i sin samling om man har fått tillstånd för att införa denna kniv från utlandet. Skulle man föra in en kniv till landet utan tillstånd kan det leda till att man döms för smuggling, 5 § förordningen om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning/

Arman Mohajeri FalahRådgivare