Krävs den andra makens samtycke för en försäljning av en bostadsrätt som inte utgör gemensam bostad?

Min pappa äger en bostadsrätt som han har bott i ca 15 år. För ca 5 år sedan träffade han en kvinna från Thailand som han för 2 år sedan gifte sig med.

Innan han gifte sig skrev han över 90% av bostadsrätten till min bror.

Pappas fru bor i Thailand och har aldrig bott i lägenheten mer än när hon varit här på besök.

Pappa börja bli gammal och behöver sälja lägenheten för att köpa en ny lägenhet med hiss.

Behöver pappas fru skriva på ett medgivande för att han ska få sälja lägenheten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga återfinns bland reglerna i äktenskapsbalken (ÄktB). Mer specifikt i dess 7 kapitel som innehåller regler om vad den ena maken får göra utan den andra makens samtycke gällande försäljning och annat.

Då det inte gäller gemensam bostad, fast egendom eller samägande makarna emellan får bostadsrätten säljas utan andra makens samtycke

Eftersom bostadsrätten alltså inte utgör deras gemensamma bostad så krävs det inte på den grunden att hon ska samtycka till försäljning, ÄktB 7 kap. 5 § 1 st 2 p. Då det inte heller är fråga om fast egendom (ett hus) utan en bostadsrätt gäller inte heller förbudet mot att sälja utan samtycke på den grunden, ÄktB 7 kap. 5 § 3 st.

Därmed blir svaret att det inte finns något hinder i ÄktB mot att din pappa får sälja bostadsrätten utan sin frus samtycke. Detta eftersom den inte är deras gemensamma bostad, den heller inte är fast egendom, och de heller inte äger den gemensamt utefter vad du berättat.

Observera att ett samägande kräver den andra delägarens samtycke för försäljning

Nu frågar du förvisso inte om detta, så kanske är du redan medveten om vad som gäller men jag nämner det ändå. Eftersom du berättar att din pappa skrivit över 90 % av bostadsrätten på din bror, uppfattar jag det som att han är samägare till bostadsrätten. Det finns en lag om samäganderätt och i den ett krav på samtliga delägares samtycke när vissa åtgärder ska vidtas, såsom försäljning, samägandelagen 2 §. Om du har fler frågor om detta får du gärna ställa en ny fråga här på Lawline.

Sammanfattning och råd

Din pappa behöver inte ha sin frus samtycke för att sälja bostadsrätten. Detta eftersom den inte utgör deras gemensamma bostad, den inte är fast egendom, och de heller inte äger den gemensamt.

Du frågade inte om detta men nämnde att din pappa har skrivit över 90 % av bostadsrätten på din bror. Tänk på att en åtgärd som försäljning kräver samtliga delägares samtycke för att kunna genomföras, samägandelagen 2 §.

Med vänlig hälsning,

Beatrice KrigRådgivare