FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/01/2022

Kräva vaccinbevis vid erbjudande av tjänst

Jag har en fråga som jag hoppas kunna få svar på:)

1. En person, Anna, startar upp och erbjuder en kurs i dans som är öppen för vem som helst att anmäla sig till. Om vi bortser helt från pandemilagen, har Anna då lagligt stöd att som ansvarig för kursen kräva att kursdeltagarna behöver ha gjort ett medicinskt ingrepp för att kunna delta på kursen? Exempelvis vaccinerat sig mot mässlingen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga undrar du om Anna får kräva att en kund till hennes danskurs har gjort något medicinskt ingrepp. Svaret på din fråga hittar vi i diskrimineringslagen (DL).

Avtalsfrihet

I Sverige råder full avtalsfrihet. Detta innebär att vem som helst får avtala med vem som helst om vad som helst, så länge det inte strider mot lag. Avtalsfriheten innebär också att ingen är tvungen att teckna avtal med någon om de inte vill.

Begränsningar i avtalsfriheten

Den begränsning av avtalsfriheten som blir aktuell i detta fall är den som finns i diskrimineringslagen. Den som erbjuder varor eller tjänster till allmänheten får inte göra detta på ett diskriminerande sätt (DL 2 kap. 12 § p. 1). Anna erbjuder danslektioner, vilket är en tjänst. Hon erbjuder också denna tjänst till allmänheten (i meningen att inbjudan riktas till allmänheten och inte bara en begränsad vängrupp). Anna får alltså inte erbjuda sin danskurs på ett diskriminerande sätt. Det är dock inte alla former av diskriminering som täcks av diskrimineringslagen utan bara vissa särskilt angivna diskrimineringsgrunder. Dessa grunder är kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder (DL 1 kap. 4 §). Alla andra former av diskriminering är tillåten.

Anna får alltså inte säga att t.ex. indier inte är välkomna på hennes danskurs eftersom detta är diskriminering grundad på etnisk tillhörighet. Hon får däremot skriva att ingen som kör bil är välkommen eller att ingen som tjänar mer än 25 000 kr i månaden är välkommen då varken val av fordon eller inkomst är giltig diskrimineringsgrund.

Som du ser så är inte heller medicinska ingrepp en diskrimineringsgrund. Det är alltså fritt fram för Anna att kräva att alla som anmäler sig på hennes kurs kan visa att de är vaccinerade mot mässlingen.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

William Nordstrand LarssonRådgivare