Kräva tillbaka hyra vid tidigare utflytt

Hej jag bor som andrahandshyrsgäst och nu måste jag flytta ut tidigare än vad det står på kontraktet. Jag flyttar ut den 16 sep. Men enligt mitt kontrakt är det den 30 sep.

Innan jag visste att jag behövde flytta den 16sep betalade jag hela hyran för sep. Och nu säger fastighetsägarna att jag inte kan få tillbaka mina pengar för jag andrahandshyrsgäst.

Får dem verkligen göra så?

Lawline svarar

Hejsan!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det framkommer inte av din fråga huruvida det är på egen begäran som du väljer att flytta ut den 16 september eller om det är hyresvärden som begär det. Jag ska nedan förklara hur det funkar oavsett vilket scenario som uppstått.

Tidig utflytt på egen begäran
Väljer du att flytta ut den 16 september trots att kontraktet går ut 30 september, har du inget lagstöd som säger att du har rätt att få tillbaka hyran för perioden mellan 16 september och 30 september. Eftersom kontraktet säger att du ska hyra lägenheten tills 30 september, ska du betala full hyra oavsett när under månadens gång du väljer att flytta ut.

Tidig utflytt på hyresvärdens begäran
Avtal bör hållas enligt principen pacta sunt servanda, 1 § avtalslagen. Tvingas du däremot flytta ut från lägenheten tidigare än kontraktsdatumet säger, på hyresvärdens begäran, anses detta vara ett kontraktsbrott (såvida någon klausul inte föreligger i ert kontrakt som ger hyresvärden rätt till att tvinga dig flytta ut tidigare än avtalat). Således bör du ha rätt till att kräva tillbaka hyran för perioden mellan 16 september och 30 september.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare