Kräva f.d partner på pengar i efterhand?

Jag har hört talas om att man kan stämma sin fd partner för utlägg då man bara levt på min ekonomi, för saker som hon användt mina pengar till då hon försöker kräva mig på hälften av mitt sparkonto, ej varit gifta eller dyl. Hur går man tillväga?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När två personer bor stadigvarande tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll är de sambor. Det finns inget krav på att personerna i ett samboförhållande ska betala lika mycket. För att kunna kräva sin f.d. partner på pengar för utlägg krävs att detta avtalats mellan Er tidigare, alltså att det har varit en förutsättning att ni betalar lika mycket.

När samboförhållandet upphör ska en bodelning ske, förutsatt att en av de f.d. samborna påkallar en sådan bodelning. I en bodelning mellan sambor ska endast samboegendom ingå, och med detta menas det gemensamma bostaden och bohaget. I detta ingår inte ditt sparkonto. Din f.d. partner har alltså ingen rätt att kräva att få hälften av ditt sparkonto.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare