FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/01/2017

Kräva betalt enligt partiell bodelning

Vi har gjort en partiell bodelning genom en jurist angående vår fastighet. Båda har skrivit under avtalet. I det här avtalet står det en summa som min före detta maka skall lösa ut mig med eftersom hon bestämt sig för att bo kvar i fastigheten. Nu har hon bestämt sig för att hon bara skall betala ut en del av denna summa till mig. Kan man göra så? Vad kan jag göra då jag vill ha ut mina pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Din före detta maka kan inte i efterhand ändra summan hon är skyldig dig på egen hand. Hon måste betala det som avtalats om.

Om hon vägrar betala kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och begära handräckning. KFM hjälper dig då kräva pengarna av henne. Om hon vägrar betala och invänder att något är juridiskt felaktigt och att hon därför inte ska betala får du vända dig till tingsrätten där du bor och stämma henne.

Med vänlig hälsning

Niclas FribergRådgivare