FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt10/04/2014

Krav vid växelvis boende

Hej! Jag undrar vilka krav som ställs på föräldrarna för att de ska ha växelvis boende med sitt barn. Vi har gemensam vårdnad om barnet, bor i samma stad och barnet är skriven hos mig. Barnet träffar sin pappa varannan helg enl. en tidigare dom från tingsrätten. Nu säger pappan att han vill ha växelvis boende trots att vi har stora samarbetssvårigheter och barnet alltid bott hos mig. Den nuvarande domen om varannan helg funkar knappt... Barnet är 4 år. Vad gäller här?

Lawline svarar

Hej!

En utgångspunkt vid alla fall som rör vårdnad, umgänge och underhåll är barnets bästa 6 kap. 2a § föräldrabalken https://lagen.nu/1949:381. Vad som är barnets bästa görs utifrån en individuell bedömning i varje fall.

Det bästa för barnet är gemensam vårdnad eftersom det i större utsträckning än ensam vårdnad möjliggör barnets relation till båda sina föräldrar. Umgänge är till för barnet och det anses vara barnets bästa att ha en relation till båda sina föräldrar även om de inte bor ihop 6 kap. 15§ https://lagen.nu/1949:381.

Det som utifrån vad du har angett talar mot växelvis boende är att ni har stora samarbetssvårigheter samt att barnet alltid har bott hos dig. Åldern kan spela roll eftersom att det för barn är viktigt med kontinuitet d.v.s. att barnet inte ska bli bortryckt från det som känns tryggt när det gäller omgivning m.m. Samtidigt anger du att ni bor i samma stad vilket kan tala mot detta också. Möjligen kan det utifrån den individuella bedömningen resultera i att det inte är barnets bästa att bo växelvis om det enbart har bott hos dig. Samtidigt är det vid växelvis boende fråga om kortare stunder kanske en helg och några dagar i veckan som är mer återkommande umgänge vilket är givetvis en skillnad från fastställd umgängestid i dom eftersom det växelvis ofta är återkommande och ni slipper få fastställd ny umgängestid när domen inte längre reglerar det. När en bedömning utifrån barnets bästa göra tar man b.la. hänsyn till barnets ålder 6 kap. 2 a.

Det finns även en möjlighet att för er som föräldrar tillsammans avtala om hur umgänget ska se ut enligt 6 kap. 15 § men detta kan p.g.a. samarbetssvårigheter bli svårt framför allt eftersom att ni sedan tidigare har en dom om umgänget.

Generella faktorer som spelar in är kontakten med umgängesföräldern, stabiliteten i relationen till den förälder barnet bor hos och hur djup konflikten är föräldrarna sinsemellan och hur de hanterar den. Det som väger tyngst vid en samlad bedömning av dessa faktorer och flera är vad som är bäst för barnet.

Jennifer RönnerhedRådgivare