Krav på samtycke vid uppsägning och användning av gemensam bostad

Hej min pojkvän/sambos mamma står med på hans hyreskontrakt, har hon då rätt att gå in hur som helst i hans bostad utan hans samtycke och säga upp hans bostad utan hans samtycke? Sen har hon även en ny kel hem till hans lägenhet som hon vägrar återlämna till honom trots tillsägelse.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

En som har en hyresrätt har alltid rätt att tillträda sin bostad som denne vill under sin hyrestid. Det går däremot inte att säga upp en bostad som hyrs av två parter utan den andra hyresrättshavarens samtycke. Det fordras från din sambos sida även samtycke från dig om ni flyttat in till bostaden i syfte att använda bostaden som det gemensamma hemmet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Ahmet ErcinRådgivare