Krav på hyra när bostadsrätt hyrs ut i andra hand?

Hej!

Finns det något lag krav på att ta ut en avgift(hyra) om man hyra ut en bostadsrätt i andrahand?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nedan finner du ett svar på din fråga.

Vad gäller?

För det första så är det flera saker bostadsrättshavaren måste tänka på innan hen hyr ut sin bostadsrätt i andra hand. Framförallt måste bostadsrättshavaren och andrahandshyresgästen ha styrelsens godkännande.

Det är även upp till bostadsrättshavaren och andrahandshyresgästen att komma överens om storleken på hyran.

Jag rekommenderar att bostadsrättshavaren och andrahandshyresgästen ingår ett skriftligt avtal (obs. detta är inget måste men absolut en fördel ur flera hänseenden) där det framgår hur hyresavtalet skall se ut.

Slutsats

Jag hittar inget lagrum för att ett krav föreligger att hyra måste tas ut för den som hyr en bostadsrätt i andra hand. Det är alltså bostadsrättshavaren och andrahandshyresgästen som kommer överens om hyran.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Önskar dig allt gott!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare