Krav på grund av bristfällig flyttstädning

Flyttstädning av andrahandshyrning.

Jag flytta ut ur lägenheten för 3 veckor sen och efter överlämning fick jag ett godkännande av lägenheten och fick tillbaka min deposition. Nu 3 veckor senare kommer hon och klagar på städningen. Har hon någon rätt att kräva mig på något?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Den lagstiftning som reglerar hyra av lägenhet finns i 12 kap. jordabalken. Det finns dock inga bestämmelser i lagen kring vad som gäller angående flyttstädning, varken hur den ska ske eller vad konsekvensen blir om det inte är städat ordentligt.

I stället brukar man reglera vad som gäller för flyttstädningen i avtalet mellan hyresvärd och hyresgäst. Om det inte finns någon överenskommelse i hyresavtalet blir det svårare att avgöra vilka krav som gäller för städningen. Det är troligt att man enligt sedvana (hur det brukar gå till) i vilket fall har en skyldighet att återlämna lägenheten i samma skick som den var när man flyttade in.

Den rätt som din hyresvärd har att kräva dig på något på grund av för dålig städning skulle alltså grunda sig på antingen avtalet eller någon form av sedvänja som innebär att lägenheten ska återlämnas i samma skick som den var när du flyttade in. Eftersom det har gått tre veckor och du dessutom har fått ett godkännande av lägenheten när du flyttade ut har jag svårt att se att din hyresvärd kommer kunna bevisa att du inte har flyttstädat på det sätt som krävs. I så fall måste ni ha kommit överens om att städningen skulle ske på ett visst sätt och hon har kunnat dokumentera att du inte har städat på det viset.

Jag rekommenderar att du berättar för din hyresvärd att du har flyttstädat i enlighet med avtalet alternativt att lägenheten är återlämnad i samma skick som vid uthyrningen. Om hon skulle gå vidare med sina krav och stämma dig, skicka en räkning eller liknande bör du stå på dig och inte gå med på hennes krav om hon inte kan bevisa att hon har rätt. Om hon skulle gå vidare är det viktigt att du besvarar kravet och inte bara ignorerar hyresvärden, eftersom ett uteblivet svar kan innebära att hyresvärden får igenom sina krav.

Se även denna tidigare fråga till Lawline på samma tema.

Med vänliga hälsningar,

Henrik ÄrnlövRådgivare