Krav på ersättning för fildelning

Hejsan,

Har fått ett brev från Ramberg advokatbyrå där jag blir anklagad för olovlig fildelning, 11,500 kr. Vore tacksam för lite hjälp i detta ärende.

• Måste jag betala denna summa eller kan jag bara låta det bero?

• Ska jag kontakta dem och bestrida?

• Det talas om förlikning och samtidigt om inkasso och kronofogde. Det känns i vissa sammanhang som ett hotbrev.

• Vem kan bevisa att vårt nätverk har använts av någon annan? Det är lätt för en hackare att ta sig in i ett nätverk vad jag förstår. Vänner ska väl kunna använda wifi vid besök?

Det känns som att det borde vara svårt med bevisa ovan för dem i domstol? Tacksam för ett svar.

Stefan

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är uppmärksammat att flera personer har fått liknande förlikningserbjudanden (kravbrev) från olika advokatfirmor. I ett utlåtande har professor Sanna Wolk kommenterat hur man bör gå till väga om man får ett sådant kravbrev. Uppfattningen är att ni inte ska betala eller ens svara advokatfirman. Väljer advokatfirman att ta ärendet till inkasso så måste ni dock kontakta inkassobolaget och förklara att ni bestrider betalningskravet. Det är dock domstolen som bedömer om ni ska betala eller inte.

Ni bör alltså inte betala och inte heller kontakta firman. Ni ska istället bestrida om det går till inkasso. Det är mycket ovanligt att små processer drivs angående fildelning.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare