FrågaARBETSRÄTTSjuk 27/02/2017

Krav på daglig sjukanmälan

Hej!

Får arbetsgivaren kräva att man gör daglig sjukanmälan? Jag menar om jag sjukanmäler mig för exempelvis maginfluensa så är det kanske inte så att jag tillfrisknar inom bara ett par dagar utan också förmodligen varken har ork eller möjlighet att varje kväll ringa in och säga "Kommer inte imorgon p.g.a. sjukdom". Nu är jag sällan sjuk men när jag känner mig frisk så ringer jag ju självklart och berättar detta. Borde inte detta räcka? Kan arbetsgivaren med lagligt stöd kräva detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns inte någon lag som reglerar om man måste sjukanmäla sig dagligen eller inte. Det är upp till varje arbetsplats att bestämma hur de vill göra i den frågan. De flesta arbetsgivare kräver att man sjukanmäler sig varje dag så att de vet säkert att man inte avser att komma till arbetet och så att de har grund för att betala ut eventuell sjuklön. Om du inte har sjukanmält dig men inte dyker upp till ditt arbete, så kan de anta att du är sjuk, men arbetsgivare har ingen skyldighet att ge dig sjuklön för tid innan du sjukanmält dig. Isåfall måste du visa att du varit förhindrad att sjukanmäla dig enligt 8 § Lag (1991:1047) om sjuklön.

Sammantaget bör du alltså sjukanmäla dig varje dag som du är sjuk för att få sjuklön. Att du sjukanmäler dig är även viktigt så att dina kollegor med säkerhet vet varför du inte kommer till ditt arbete och så att de inte tror att du är frånvarande utan anledning.

Hoppas du är nöjd med ditt svar, om du har övriga funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare