FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/10/2019

Krav på bodelning vid försäljning av fastighet efter äktenskapsskillnad

Hej! Jag ska sälja mitt hus som jag tog över av min dåvarande sambo för ca 2 år sen . Nu säger mäklaren att jag måste visa upp en bodelning men vi gjorde ingen . Måste jag ha en sådan ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

I svensk rätt kan man inte frånta någon av makarnas rätt till bodelning och rätten kvarstår väldigt länge, vilket gör det viktigt att faktiskt få en gjord vid äktenskapsskillnad. Enligt praxis kan rätten kvarstå upp till hela 24 år efter en äktenskapsskillnad.

Görs inte en bodelning och äganderätten till en viss egendom är gemensam så kan man inte sälja den, man äger ju 50 % var. Efter en bodelning så delas fastigheten upp ("splittas") och ni kan sälja den. Det är anledningen till att bodelning av ert hus måste göras innan du kan sälja det.

Hoppas du fått svar på din fråga!

MVH

Patrik OlssonRådgivare