FAMILJERÄTTFaderskap
30 oktober 2018

Krav på att närvara vid utvecklingssamtal?

Fråga

Hej! Jag går i ettan på gymnasiet (16 år) och undra ifall det är ett kräv att jag går på utvecklingssamtal eller att mina föräldrar gör det? Min mentor hävdar att de är ett krav och jag måste närvara på ett sånt möte med minst en vårdnadshavare.

Svar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Om man utgår från reglerna i Skollagen eftersom att du går i gymnasiet. I 3 kapitlet 4 § skollagen anges det att eleven och dess vårdnadshavare fortlöpande ska få information om elevens utveckling. I 3 kapitlet 5 § skollagen står det senare att regeln i 4 § gäller elever i gymnasieskolan. Om fortlöpande information likställs med ett utvecklingssamtal per termin till exempel. Det är troligtvis det din mentor menar med att det är krav på att du och en vårdnadshavare ska medverka på ett sådant möte. Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Krav på att närvara vid utvecklingssamtal? | Lawline