Krav för svenskt medborgarskap

hej jag har en mormor som är från Iran och är 67 år som vill flytta hit och bo här och vill bli en svensk medborgare. hon har just nu till stånd att vara i sverige i 1 år för hon fick till stånd för att min mamma skickade en fråga om hon fick komma till sverige på en semester och hon fick ett ja på den frågan av sverige och iran min fråga är vad exakt behöver hon göra för att kunna lagligt stanna i Sverige.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! För att kunna bli svensk medborgare krävs enligt 11 § Lag om svenskt medborgarskap:

- att din mormor ska kunna styrka sin identitet. Identiteten kan styrkas genom att visa hemlandspass i original eller visa ett identitetsdokument i original eller att en nära släkting intygar identitet.

- ha fyllt 18 år,

- ha permanent uppehållstillstånd (PUT), uppehållsrätt eller uppehållskort i Sverige

- ha uppfyllt kraven för hemvist (bott i Sverige en viss tid). Sammanhängande tid på minst 5 år.

- ha levt ett skötsamt liv i Sverige. Migrationsverket begär in uppgifter från andra myndigheter för att kontrollera om hon har skulder eller har begått brott i Sverige. Uppgifterna hämtas in från Kronofogdemyndigheten (om hon har skulder), Polisen (om hon begått brott eller det finns misstanke om brott) och Säkerhetspolisen (säkerhetskontroll).

Utifrån omständigheterna i din fråga så kan jag inte avgöra om din mormor uppfyller dessa krav. Om kraven inte skulle vara uppfyllda så kan hon ändå erhålla svenskt medborgarskap om hon tidigare har varit svensk medborgare eller är gift eller sambo med en svensk medborgare, eller om det annars finns särskilda skäl till det (se 12 § Lag om svenskt medborgarskap).

För mer information om hur hon närmare ska söka svenskt medborgarskap, se här och för mer juridisk rådgivning är ni välkomna att ringa vår telefonrådgivning på 08-533 300 04

mvh

Therese AxénRådgivare